ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

 
  Α΄ τάξη
 
        Οικολογικές ταϊστρες

Α1  τάξη  κατασκεύασε οικολογικές ταΐστρες για τα πουλιά του χειμώνα και τις κρέμασε στα κλαδιά των δέντρων της αυλής μας. Χρησιμοποιήσαμε κουκουνάρες, σπόρους, βούτυρο και σπάγκο.

Ήταν μια από τις δράσεις μας στα πλαίσια του πρώτου κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με θέμα την Οικολογία και τίτλο: « ΡΙΖΕΣ» που έχει τόσο κυριολεκτική όσο και μεταφορική σημασία (παράδοση, έθιμα, ιστορία…)

Μιλώντας λοιπόν για τα μεταναστευτικά πουλιά μάθαμε και το παραδοσιακό τραγούδι « Πουλάκι ξένο» που μιλάει για την προσφυγιά.

Στα πλαίσια του 1ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων, τα παιδιά του Α2 ασχολήθηκαν με το θέμα της υγιεινής διατροφής.

«Το σώμα μου… το σπίτι μου» ο τίτλος και τα οι μαθητές συζήτησαν και κατανόησαν την αναγκαιότητα της υγιεινής διατροφής και της καθημερινής άσκησης για ένα σώμα γερό, που θα είναι το σπίτι τους για μπόλικο καιρό.

Μαζί δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό παραμύθι παρουσιάζοντας την σπουδαιότητα των τροφών και της άσκησης.

Η δασκάλα του τμήματος

Κουτσουράδη Αργυρώ

Μαζί μας συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί : Γιώργος Καραμανίδης , Μαγδαληνή Παπαδοπούλου,  Μαρία Ψάλτου

 

Β΄ τάξη

Στα πλαίσια υλοποίησης των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων», τα δύο τμήματα της Β’ τάξης ασχολήθηκαν με τη θεματική ενότητα Ζω Καλύτερα – Ευ ζην. Πιο συγκεκριμένα ,ο τίτλος του προγράμματός τους ήταν «Ένας για όλους και όλοι για έναν!» στοχεύοντας στην ανάπτυξη των σύγχρονων Δεξιοτήτων του 21ου και Δεξιοτήτων του Νου όπως η καλλιέργεια κριτικής σκέψης, η επικοινωνία και η συνεργασία, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η έκφραση συναισθημάτων και η επίλυση προβλημάτων. Μια από τις δράσεις που υλοποίησαν οι μαθητές ήταν η συμμετοχή τους στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής που διοργανώθηκε από το Χαμόγελο του Παιδιού με θέμα ¨Αν ενωθούμε θα τα καταφέρουμε¨.

 

Γ΄ τάξη

ΤΑΞΗ Γ1 – Γ2

           Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τη θεματική :<< Ζω καλύτερα – Ευ ζην>>. Το πρόγραμμα είχε τίτλο : <<Το σώμα μου, ο Εαυτός μου και οι άλλοι>>.

           Αρχικά μιλήσαμε για τους εαυτούς μας, παίξαμε το παιχνίδι της εμπιστοσύνης, φτιάξαμε τους κανόνες της ομάδας μας και το Συμβόλαιο της τάξης.  Στη συνέχεια με διάφορες παιγνιώδεις δραστηριότητες ονομάσαμε τα μέρη και τα όργανα του σώματος, τραγουδήσαμε <<χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ……>>, ασχοληθήκαμε με τα συναισθήματα, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά video σχετικά με τις λειτουργίες κάποιων οργάνων, παίξαμε <<το μαγικό ραβδάκι>>, ενημερωθήκαμε και λύσαμε απορίες ύστερα από την επίσκεψη του παιδίατρου κ. Μ. Γεωργούλη. Ντύσαμε περιγράμματα αγοριού και κοριτσιού με ρούχα των παιδιών, ξυπνήσαμε τις αισθήσεις μας με  διάφορα παιχνίδια. Ακόμα μιλήσαμε για τον <<κύκλο της ζωής>> παρουσιάζοντας φωτογραφίες και λύνοντας το <<αίνιγμα της Σφίγγας>>. Επιπλέον ενημερωθήκαμε για τη σημασία των τροφών στην καλή λειτουργία του σώματός μας από τον διατροφολόγο κ. Αλ. Κουκούλη που επισκέφθηκε το σχολείο μας και φτιάξαμε σε πιάτο με πλαστελίνη το αγαπημένο μας φαγητό. Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά video <<Το μυστικό της Νίκης>>, το <<Ασφαλές άγγιγμα>> και τραγουδήσαμε τον <<κανόνα των εσωρούχων>> και γράψαμε λίστα με τα άτομα που εμπιστευόμαστε περισσότερο. Τέλος, ολοκληρώνοντας, σχεδιάσαμε εννοιολογικό χάρτη . Συμπληρώνοντάς τον μας δόθηκε η ευκαιρία να ανακεφαλαιώσουμε και να επισημάνουμε ό,τι μας άρεσε περισσότερο.

            Οι μαθητές και των δυο τμημάτων εμπλεκόμενοι με τα παραπάνω εργαστήρια ανέπτυξαν την ομαδικότητα, τη συνεργασία, την αλληλοβοήθεια, την επικοινωνία, τον αλληλοσεβασμό, δημιούργησαν έργα με τα χέρια τους  και καλλιέργησαν την κριτική τους σκέψη. ΈΜΑΘΑΝ ΝΑ ΑΓΑΠΟΥΝ, ΝΑ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥΣ!

 

Δ΄ τάξη

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, με τίτλο «Κυκλοφορώ ασφαλώς», οι μαθητές της Δ’ τάξης ήρθαν σε επαφή με τα μεταφορικά μέσα και βασικούς κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Οι μαθητές του Δ΄1 γνώρισαν τα σήματα του κ.ο.κ. και έπειτα δημιούργησαν και τα δικά τους. Στη συνέχεια, με την καθοδήγηση του δασκάλου των εικαστικών τους, κ. Γιώργου Καραμανίδη, κατασκεύασαν μία μακέτα ενός πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής. Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά βίωσαν τη χαρά της συνεργασίας και έμαθαν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας με τον πλέον δημιουργικό τρόπο. Οι μαθητές του Δ΄2 γνώρισαν επίσης τα σήματα, έφτιαξαν τις δικές τους πινακίδες και δημιούργησαν μια ιστορία, βασισμένη στον κ.ο.κ., που δραματοποίησαν στη συνέχεια με τη δασκάλα της θεατρολογίας, κ. Χρυσή Πυτιανού. Τέλος, το σχολείο μας επισκέφτηκε ο πρόεδρος του ποδηλατικού συλλόγου Χίου, κ. Παναγιώτης Σιταράς, προκειμένου να ενημερώσει τους μαθητές για την αξία και τη σωστή χρήση του ποδηλάτου.

 

Ε΄ τάξη

Τμήμα Ε1

Πρώτος κύκλος εργαστηρίου, Ψυχική, συναισθηματική υγεία, πρόληψη, φιλία.

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Μάνος Κωνσταντίνος

Συμμετοχές: Ψυχολόγος, Γιάννα Κουμή, Κοινωνική λειτουργός: Χρυσούλα Μπουγιουκλή, Δάσκαλος εικαστικών: Γιώργος Καραμανίδης

Δράση πρώτη: Την τάξη μας επισκέφτηκε η ψυχολόγος κα. Κουμή Ιωάννα και μαζί της τα παιδιά επεξεργάστηκαν ένα σενάριο που έχει να κάνει με τη φιλία, αλλά και τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ τους.

Δράση δεύτερη: Τα ονόματα των παιδιών μπήκαν σε μία κληρωτίδα. Κάθε μαθητής επέλεξε τυχαία έναν συμμαθητή του για τον οποίο κλήθηκε να γράψει μόνο όσα θετικά στοιχεία βλέπει σ’ αυτόν.

Δράση τρίτη: Ανάλογα με την δεύτερη δραστηριότητα ζητήθηκε από τα παιδιά να γράψουν για τον χαρακτήρα τους και να επικεντρωθούν περισσότερο στις δυσκολίες που νομίζουν ότι παρουσιάζει ο χαρακτήρας τους.

Δράση τέταρτη: Σε συνεργασία με τον δάσκαλο των εικαστικών, οι μαθητές ζωγράφισαν τον εαυτό τους (προσωπογραφία). Ζητούμενο ήταν, να αποδώσουν στην προσωπογραφία συναίσθημα. Πώς βλέπουν τον εαυτό τους.

Δράση πέμπτη: Μιλώ για τον εαυτό μου. Οι μαθητές μίλησαν για τον εαυτό τους σε συνέχεια των δράσεων 3 και 4.

Δράση έκτη: Μαζί με την ψυχολόγο κα. Ιωάννα και την κοινωνική λειτουργό κα. Χρύσα δόθηκε στους μαθητές η δραστηριότητα, «Παγκόσμια καλοκαιρινή κατασκήνωση». Σε μία κατασκήνωση στην οποία υπάρχουν παιδιά από όλο τον κόσμο (φύλο, χρώμα, πολιτιστικό κοινωνικό υπόβαθρο, ΑΜΕΑ, εξωτερική εμφάνιση) οι μαθητές έπρεπε να μοιραστούν τη σκηνή με τρεις άλλους κατασκηνωτές, αιτιολογώντας την επιλογή τους.

Δράση έβδομη: Συζήτηση για τη φιλία ανατρέχοντας σε όλες τις παραπάνω δραστηριότητες. Καταιγισμός ιδεών.

 

 

Τμήμα Ε2: Πρώτος κύκλος εργαστηρίου δεξιοτήτων, Ψυχική-Συναισθηματική υγεία, Πρόληψη  , ¨φιλία¨

Υπεύθυνη: Νίτσα Κλούβα

Δράση πρώτη: "Ζωγραφίζω τον εαυτό μου". Τα παιδιά ζωγράφισαν τον εαυτό τους με όποιο τρόπο ήθελαν, μόνο του ή με κάποιο-α πρόσωπα που ήθελαν μαζί, σε όποιο περιβάλλον θα επέλεγαν. Η ζωγραφιά θα μπει στο πορτφόλιό τους.   Δράση δεύτερη:  "Εγώ και οι φίλοι μου- συμμαθητές μου". Παιχνίδι στο οποίο τα παιδιά κλήθηκαν να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τι πιστεύουν για τον εαυτό τους, πώς τον βλέπουν οι άλλοι, πόσο καλά γνωρίζουν τους συμμαθητές τους, τα ενδιαφέροντά τους και τα δυνατά τους σημεία. Συμπλήρωσαν απαντήσεις σε ερωτήσεις που τους δόθηκαν σε φόρμα και τις διάβασαν φωναχτά. Τα φυλλάδια με τις ερωταπαντήσεις θα μπουν στο πορτφόλιο επίσης.   Δράση τρίτη:  'Μιλώ για τον εαυτό μου", συγκεκριμένα τα παιδιά κλήθηκαν να προσπαθήσουν να εκφράσουν τα προτερήματα και τα ελαττώματα που  πιστεύει ότι έχει το καθένα στο χαρακτήρα και στη συμπεριφορά του. Τέταρτη δράση: Συζήτηση με ψυχολόγο στην τάξη για τις διαπροσωπικές σχέσεις. Πέμπτη δράση: παιχνίδια με τους συμμαθητές μου ώστε να γνωρίσουμε πτυχές του εαυτού που ίσως αγνοούσαμε για εκείνους. Έκτη δράση: Σκέφτηκαν τα παιδιά και έγραψαν δίπλα στα ονόματα των συμμαθητών τους ένα θετικό χαρακτηριστικό του χαρακτήρα τους. Έβδομη δράση: Συζήτηση για τη «φιλία» και σχεδιάγραμμα καταιγισμού ιδεών στον πίνακα και τα χαρτιά τους.

 

 Τμήματα Στ1 κα Σ2 : Πρώτος κύκλος εργαστηρίου δεξιοτήτων, Ζω καλύτερα- Ευ ζην . Υποθεματική: Γνωρίζω το σώμα μου- Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση 

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί : Μαθιούδη Αγγελική . Καλαγκιά Ελένη

      Στα πλαίσια υλοποίησης των  < Εργαστηρίων Δεξιοτήτων> τα δυο τμήματα της Στ τάξης έκαναν δράσεις που τους βοήθησαν να κατανοήσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους  και να καλλιεργήσουν ένα κλίμα σεβασμού και εμπιστοσύνης μεταξύ τους . Ενημερώθηκαν για ζητήματα πρόληψης και σεξουαλικής υγείας και συζήτησαν γύρω από τις αλλαγές που βιώνουν στο σώμα και τη συμπεριφορά τους. Αντιλήφθηκαν τη σπουδαιότητα των ίσων δικαιωμάτων για όλους και των διαπροσωπικών σχέσεων στη ζωή τους και έμαθαν να εντοπίζουν τις κοινωνικά κατασκευασμένες διαφορές τους . Στα πλαίσια των δράσεων δημιούργησαν αφίσες, εξέφρασαν εικαστικά τους φόβους , τις προσδοκίες, τα ταλέντα και τις ικανότητές τους, έπαιξαν παιχνίδια ρόλων , συζήτησαν τα θέματα που βιώνουν και απασχολούν παιδιά την ηλικία τους. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη συνεργασία ψυχολόγων  κ. Αλίνα Πουλάκη και Γιάννα Κουμή. Τέλος τα παιδιά εμπνευσμένα από τη θεματολογία του προγραμματος , έγραψαν τους στίχους ενός τραγουδιού που μελοποιήθηκε από τη μουσικό του σχολείου μας κυρία Μάγδα Παπαδοπούλου .

 

 

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

 

Α΄ τάξη

ΥΓΙΕΙΝΟ ΠΡΩΙΝΟ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ       

Η Α1 τάξη  στα πλαίσια του προγράμματος ευ ζην και συγκεκριμένα της διατροφής με τίτλο:

¨ΤΟ ΚΟΥΚΙ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΒΥΘΙ¨ συμμετείχε στη δράση του Μουσείου Ακρόπολης :

¨ΒΑΛΕ ΠΟΔΙΑ ΚΑΙ ΜΑΓΕΙΡΕΨΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ -ΑΡΧΑΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ¨

ΑΡΧΑΙΑ ΦΡΟΥΤΟΣΑΛΑΤΑ

Φρούτα, ξηροί καρποί, μέλι και γιαούρτι, ένας απίθανος συνδυασμός! Νόστιμος και υγιεινός, θα σε γεμίσει ενέργεια και θα δώσει φτερά στα πόδια σου για να μπορείς να παίζεις όλη μέρα, όπως έκαναν και τα παιδιά στην αρχαία Αθήνα. Φτιάξε τη θρεπτική συνταγή που σου προτείνουμε και δείξε μας το ταλέντο σου στη μαγειρική ανεβάζοντας μία φωτογραφία της δημιουργίας σου στη Gallery.

ΕΔΩ Ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ:

https://acropolismuseumkids.gr//images/uploads/tmp_1643895825.jpeg

Επιπλέον τα παιδιά έφερναν καθημερινά διαφορετικά υγιεινά γεύματα για το πρωινό τους στο σχολείο. Στο τέλος ψηφίσανε το αγαπημένο πρωινό της τάξης που ήταν το υγιεινό πρωινό με φρούτα!

ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΥΘΙ ,ΜΥΘΙ, ΤΟ ΚΟΥΚΙ ΚΑΙ ΤΟ ΡΕΒΥΘΙ

Οι μαθητές του Α1 έμπνευσμένοι από το τραγούδι ¨Το κουκί και το ρεβύθι¨, έγραψαν ομαδικά ένα  οικολογικό και αντιπολεμικό παραμύθι με τίτλο ¨Η ΟΣΠΡΙΑΔΑ¨ !

Στη χώρα αυτή ξεκίνησε ο πόλεμος όπου και την ισοπέδωσε. Ωστόσο, τα όσπρια ένωσαν τις δυνάμεις τους και με την πρώτη βροχή ζωντάνεψαν ,φύτρωσαν κι έτσι οι σπόροι της ειρήνης θέριεψαν στην Οσπριάδα φτάνοντας μέχρι το διάστημα!!

Τώρα αποτελεί ένα διασκεδαστικό περιβαλλοντικό και διαστημικό πάρκο για τα παιδιά που αγάπησαν επιτέλους  τα όσπρια που τόσο απεχθάνονταν…

Στην εικόνα βλέπετε την Οσπριάδα σε μια αφίσα με αληθινά όσπρια!

Στο  2ο Εργαστήριο δεξιοτήτων στο Α΄2  με θέμα « Φυτεύοντας τη ζωή » με την τάξη μιλήσαμε για τη σημασία της διατήρησης ισορροπίας στη χλωρίδα και πανίδα του τόπου μας. Εξηγήσαμε τη σημασία των φυτών στη ζωή μας και στη διατροφή μας , με αφορμή τη συζήτηση αυτή φυτέψαμε τα δικά μας φυτά. Μιλήσαμε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χλωρίδας του τόπου μας και συμμετείχαμε στην 3η Διαδικτυακή Ραδιοφωνική Συνάντηση/Φεστιβάλ "Θέατρο μπροστά από ένα μικρόφωνο" ΕΛΛΑΔΑ – ΚΥΠΡΟΣ – ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ, με το θεατρικό « Το σκιναράκι».

Β΄ τάξη

   Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων, οι μαθητές της Β΄ τάξης υλοποίησαν το πρόγραμμα με τίτλο  <<Σεισμός-και τώρα τι κάνω;>> , το οποίο ανήκει στη θεματική ενότητα  <<Φροντίζω το περιβάλλον>> . Στόχος του εργαστηρίου ήταν η απόκτηση δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα , παραγωγικής μάθησης, δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής και η ανάπτυξη στρατηγικής σκέψης.

   Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον σεισμό , για το πώς δημιουργείται  αλλά και με ποιον τρόπο θα προστατευτούν όταν χρειαστεί. Μία από τις δράσεις που υλοποίησαν ήταν η δημιουργία της γης (και του εσωτερικού της ) από πλαστελίνη. Για να αντιληφθούν ακόμα καλύτερα τις επιπτώσεις  του σεισμού και τις κινήσεις των πλακών της γης ,έφτιαξαν την παραπάνω κατασκευή.

 

Γ΄ τάξη

Στα πλαίσια υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, οι μαθητές των τμημάτων Γ1 και Γ2 ασχολήθηκαν με τη δεύτερη θεματική Ενότητα “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ. Κοινωνική Συναίσθηση κι Ευθύνη”. Πιο συγκεκριμένα, ο τίτλος του προγράμματος ήταν “ Όλοι Διαφορετικοί, όλοι Ίσοι” και ο στόχος ήταν μέσα από βιωματικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας, αλληλοσεβασμού, ενσυναίσθησης, έκφρασης συναισθημάτων και αποδοχής του διαφορετικού.

Διάβασαν παραμύθια για τη διαφορετικότητα, παρακολούθησαν βίντεο, έπαιξαν διάφορα ομαδικά παιχνίδια, έφτιαξαν κατασκευές, ζωγράφισαν και συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας νιώθοντας έτσι τη χαρά της δημιουργίας. Συνειδητοποίησαν ότι τα χαρακτηριστικά μας δεν μας κάνουν καλύτερους ή χειρότερους, αλλά διαφορετικούς κι έτσι κατανόησαν ότι η διαφορετικότητα είναι αυτή που μας κάνει να νιώθουμε ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ. Επίσης, έμαθαν να σέβονται και να προστατεύουν τα δικαιώματα όλων των παιδιών και απέκτησαν το αίσθημα της αυτοπεποίθησης. Τέλος, εντόπισαν μέσα από συζητήσεις και ομαδικές εργασίες εμπόδια στο σχολείο τους για την συμπερίληψη και ζωγράφισαν ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, με όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

 

Δ΄ τάξη

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο: «Το νερό με μέτρο», οι μαθητές του Δ1 τμήματος κατανόησαν ότι το νερό είναι ένας φυσικός πόρος ζωτικά σημαντικός για την ποιότητα της ζωής μας ο οποίος δεν είναι ούτε ανεξάντλητος ούτε ίσα κατανεμημένος στη γη. Επιπλέον, αντιλήφθηκαν ότι οι άνθρωποι ρυπαίνουν τους υδάτινους πόρους και ότι η λύση βρίσκεται στα χέρια μας για τη λελογισμένη χρήση και προστασία τους. Τέλος, οι μαθητές απεικόνισαν εικαστικά το φαινόμενο της βροχής και τον κύκλο του νερού.

    Στο 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων, οι μαθητές του Δ΄2 ασχοληθήκαμε με το νερό. Συζητήσαμε για το πόσο σημαντικό είναι το νερό στη ζωή μας και πόσο λίγο είναι το πόσιμο νερό. Μέσα από δραστηριότητες και κατασκευές (μόμπιλο, κύκλος νερού, βιβλίο τσέπης, ζωγραφιές), μάθαμε για τις μορφές και τον κύκλο του νερού.

    Χωρίς νερό δεν μπορεί να ζήσει κανένας ζωντανός οργανισμός για πολλές μέρες. Η Γη μας έχει πολύ νερό στους ωκεανούς, αλλά από αυτό μόνο το 3,5% μπορούμε να πιούμε ή να χρησιμοποιήσουμε για διάφορες ανάγκες μας. Το νερό μπορεί να έχει υγρή μορφή (σταγόνες, ωκεανοί, λίμνες, ποτάμια κ.α.), στερεή μορφή (πάγος, χιόνι) ή αέρια μορφή (υδρατμοί, σύννεφα). Το νερό δε δημιουργείται, ούτε εξαφανίζεται. Κάνει, όμως ένα συνεχές ταξίδι, που το ονομάζουμε «ο κύκλος του νερού». Όταν έχει κρύο σε ένα σύννεφο, οι υδρατμοί μετατρέπονται σε σταγόνες νερού που πέφτουν στη στεριά ή στη θάλασσα. Από εκεί, με τη βοήθεια του ήλιου, ζεσταίνεται το νερό και πάλι, εξατμίζεται και ανεβαίνει στον ουρανό με τη μορφή σύννεφου.

    Συνειδητοποιήσαμε, λοιπόν την αξία του νερού και το πόσο σημαντικό είναι να είμαστε προσεκτικοί στη χρήση του. Μήπως ξοδεύουμε περισσότερο νερό από αυτό που χρειαζόμαστε πραγματικά; Πιστεύετε ότι το νερό θα διαρκέσει για πάντα;

 

Ε΄ τάξη

    Θεματικός Κύκλος: Εθελοντισμός-Διαμεσολάβηση Τίτλος: «Κάνε το καλό…»

    Τάξη: Ε Δημοτικού, τμήματα Ε1-Ε2

    Τα παιδιά της Ε Δημοτικού ήρθαν σε επαφή με τις έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης όχι μόνο σε θεωρητικό πλαίσιο αλλά και βιωματικά. Αρχικά εξηγήθηκαν οι έννοιες αφού διερευνήθηκε η προϋπάρχουσα γνώση. Στη συνέχεια ακολούθησαν μια σειρά βιωματικών δράσεων με παιχνίδια ρόλων και συζητήσεων μέσα από τα οποία οι μαθητές ανέπτυξαν όχι μόνο τις γνώσεις τους πάνω στα αντικείμενα αυτά αλλά και τις κοινωνικές, επικοινωνιακές και συναισθηματικές τους δεξιότητες. Τα παιδιά ανέπτυξαν την ενσυναίσθησή τους και κατάλαβαν το σπουδαίο ρόλο της ενεργούς εθελοντικής δράσης. Αποκορύφωμα των δράσεων υπήρξε η συλλογή, καταγραφή, κατηγοριοποίηση και αποστολή αγαθών στην μη κερδοσκοπική οργάνωση « η κιβωτός του κόσμου». Τα παιδιά ένιωσαν την ικανοποίηση και τη χαρά που προσφέρει η βοήθεια και η προσφορά στους συνανθρώπους μας.

ΣΤ΄τάξη

Τμήματα Στ1 και Στ 2 : Δεύτερος κύκλος εργαστηρίου δεξιοτήτων, Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική : Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί :Μαθιούδη Αγγελική , Καλαγκιά Ελένη

 Στα πλαίσια της υλοποίησης του δεύτερου κύκλου των εργαστηρίων δεξιοτήτων τα δυο τμήματα της Στ τάξης ασχολήθηκαν με τις γειτονιές και τις κρήνες του τόπου τους , προσπαθώντας  να γεφυρώσουν το παρελθόν με το παρόν . Αρχικά έγινε προσέγγιση της έννοιας της παγκόσμιας και τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς . Στη συνέχεια  τα παιδιά επισκεφθηκαν γειτονιές και κρήνες του τόπου τους όπου έγινε επιτόπια έρευνα και καταγραφή της σημασίας και χρήσης που είχαν στο παρελθον και την εξελιξή τους στο μέλλον .   Έγινε παρακολούθηση σχετικών ντοκιμαντέρ , συμπληρώθηκαν φύλλα εργασίας ,ενώ τέλος έγινε δημιουργική έκφραση με κατασκευές κρηνών και άλλων μνημείων .

 

3ο Εργαστήριο

 

Α΄ τάξη

A1 ΤΑΞΗ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΦΑΣΗ Γ΄

ΤΙΤΛΟΣ: ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

Θεματική :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ

Πώς ακούγεται άραγε ένα πιάνο χωρίς τα μαύρα πλήκτρα του;

Πώς να παίξεις με ένα μονόχρωμο ντόμινο;

«Η διαφορετικότητα έχει πλάκα! » διαπίστωσαν τα παιδιά καθώς οι μονότονες νότες, τα μονόχρωμα ντόμινο και τα τραπουλόχαρτα της Κόκκινης βασίλισσας από το παραμύθι της Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων του Λιούις Κάρολ είναι τόσο βαρετά…

Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να το σκάσουμε σαν την Αλίκη και την φίλη μας Λίζα από το βιβλίο

«Το ταξίδι της Λίζας» από τις χώρες που μας κρίνουν από την εμφάνισή μας και θέλουν να μας κάνουν όμοιους με τους κατοίκους τους.

Για να ξορκίσουμε όλους τους φόβους μας όμως, φτιάξαμε μια «ΦΟΒΟΜΗΧΑΝΗ» που ρουφάει τους φόβους μας και τους μετατρέπει σε αστεία, χάχανα και πολύχρωμα διαφορετικά κουμπάκια! Τέλος,

ΧΟΡΟΓΡΑΦΗΣΑΜΕ  ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ DOORS : ¨PEOPLE ARE STRANGE WHEN  YOU’RE A STRANGER¨  KAI ΦΤΙΑΞΑΜΕ ΜΙΑ ΟΜΑΔΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ¨ ΟΤΑΝ ΝΙΩΘΕΙΣ ΞΕΝΟΣ…¨

Φτου ξελευθερία!

Στο Α΄2, στα πλαίσια του 3ου εργαστηρίου Δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τα ανθρώπινα δικαιώματα και την πολυπολιτισμικότητα του κόσμου. Το θέμα μας « Αλυσίδα δίχως σύνορα» είχε με πολλά να ασχοληθεί, πέρα από τα άτομα με ειδικές ανάγκες και την ομαλή ένταξή τους στις καθημερινές δραστηριότητες, είχε να ασχοληθεί και με τις ομοιότητες και διαφορές που έχουμε με όλα τα παιδιά του κόσμου. Σε όποιο μέρος του πλανήτη κι αν βρισκόμαστε, ότι χρώμα κι αν έχουμε , όποια γλώσσα κι αν μιλάμε, δεν παύει να έχουμε τα ίδια θέλω , τις ίδιες ανησυχίες και παρόμοια ενδιαφέροντα.

Με αφορμή αυτό , τα παιδιά έγραψαν ερωτήσεις που εστίαζαν στο διαφορετικό αλλά και στο όμοιο και συνομιλήσαμε με παιδιά Α Δημοτικού σε σχολείο της ελληνικής κοινότητας Μελβούρνης στην Αυστραλία . Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις ομοιότητες στις δραστηριότητες, αλλά και τις διαφορές στην καθημερινή ζωή τους και στο σχολείο τους.

 

Β΄ τάξη

Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων, οι μαθητές της Β΄ τάξης υλοποίησαν το πρόγραμμα με τίτλο  <<Όλη μέρα ολόγυρά μου ,διαφήμιση κυρά μου!>> , το οποίο ανήκει στη θεματική ενότητα  <<Δημιουργώ και καινοτομώ  >> . Στόχος του εργαστηρίου ήταν η απόκτηση κριτικής σκέψης ,η επικοινωνία , η συνεργασία , η δημιουργικότητα , η απόκτηση δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της επιστήμης καθώς και η παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.

Γι΄ αυτόν τον λόγο  ετοίμασαν αφίσες , ηχογράφησαν αλλά και έφτιαξαν διαφημιστικά βίντεο δείχνοντας τη λαογραφική έκθεση που οι ίδιοι ετοίμασαν. Παράλληλα ήρθαν σε επαφή με την κληρονομιά και τον πολιτισμό του τόπου τους. Τέλος , έκαναν ένα ταξίδι στο παρελθόν παρέα με τους γονείς τους ,αφού τα ίδια τα παιδιά έγιναν ξεναγοί στην έκθεσή τους!

 

Γ΄ τάξη

Η  ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ

         Το παραπάνω πρόγραμμα αναφέρεται στις τρεις διαστάσεις για αυτό προσφέρει μια διαφορετική οπτική. Αρχικά οι μαθητές ερεύνησαν, ανακάλυψαν, παρατήρησαν μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

          Στη συνέχεια κατηγοριοποίησαν και εμπέδωσαν ό,τι έμαθαν εμπλουτίζοντάς τα. Οξύνθηκε η σκέψη, τονώθηκε η παρατηρητικότητα και η εγρήγορση, οργανώθηκε ο συλλογισμός μέσα από την τρίλιζα. Προσέγγισαν τη γνώση με την ενασχόλησή τους από τα φύλλα εργασίας με τη βοήθεια των υπολογιστών, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, εστιάζοντας σε συγκεκριμένους τύπους μνημείων και κάνοντας συσχετισμό μεγέθους. Επίσης εξοικειώθηκαν με τα ψηφιακά παιχνίδια εξασκώντας παρατηρητικότητα, μνήμη και λογική τοποθετώντας τα στην καταλληλότερη θέση χρονικά με βάση την περίοδο κατασκευής τους. Γνώρισαν τα χαρακτηριστικά μνημεία των τριών ευρωπαϊκών  χωρών  αντλώντας πληροφορίες και εικόνες από ένα επιτραπέζιο, παιχνίδι γνώσεων που κατασκευάσαμε οργανώνοντας τις πληροφορίες μας. Αργότερα με τις 3D δραστηριότητες άλλες αξιοποίησαν και άλλες ανέπτυξαν δεξιότητες όπως η αδρή κινητικότητα, η καλαισθησία, η ετοιμότητα, ο προγραμματισμός ενώ παράλληλα επικεντρώθηκαν στις ιδιαίτερες λεπτομέρειες των μνημείων που τα χαρακτηρίζουν. Συσχέτισαν και παραλλήλισαν παλιά αντικείμενα με νέα της καθημερινής μας ζωής, Μελέτησαν την εξέλιξή τους, διερεύνησαν το μακρινό αλλά και το κοντινό παρελθόν μέσα από την ιστορία του τόπου μας με τη συνδρομή των μνημείων σε ένα timeline που συναρμολόγησαν βασισμένο στις φωτογραφίες που τράβηξαν με tablet στον εκπαιδευτικό περίπατο που πραγματοποιήθηκε στο κέντρο της πόλης . Αφηγήθηκαν (storyline) αφού ξεχώρισαν και τοποθέτησαν τα μνημεία στην ιστοριογραμμή και κρυμμένα πίσω από τις χειροποίητες γιγαντόκουκλες, τον Οινοπίωνα και τη Χιόνη, roleplay.Άνοιξαν τη χρονοκάψουλα των προγόνων και γνώρισαν την εξέλιξη των αντικειμένων στο χρόνο.

          Τέλος καταπιάστηκαν με πηλό και παίρνοντας το ρόλο του αγγειοπλάστη κατασκεύασαν <<νευρόσπαστα>>, κούκλες με κινούμενα χέρια και πόδια ενώ η τέχνη της υφαντικής που ανακάλυψαν φτιάχνοντας ύφασμα σε αυτοσχέδιο αργαλειό ανέπτυξε  δεξιότητες όπως παρατήρηση,  συγκέντρωση, λεπτή κινητικότητα, επινοητικότητα και ως ένα σημείο την τεχνογνωσία.

 

Δ΄ τάξη

Στα πλαίσια του 3ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων η Δ΄ τάξη υλοποίησε το πρόγραμμα με τίτλο «Δικαιώματα του ανθρώπου και του παιδιού» από την υποθεματική ενότητα «Ανθρώπινα δικαιώματα». Μελετήσαμε την οικουμενική διακήρυξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ και έτσι γνωρίσαμε τα δικαιώματα που έχουμε όλοι ανεξαιρέτως οι άνθρωποι, ενώ αναφερθήκαμε και σε κάποια επιπλέον δικαιώματα των παιδιών. Προβληματιστήκαμε μέσα από σχετικά βίντεο που είδαμε (τα γυαλιά της διαφορετικότητας, robogirl) για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων. Διαβάσαμε ένα βιβλίο με τίτλο «Η βαλίτσα» και προσπαθήσαμε να νιώσουμε πώς αισθάνεται ένας πρόσφυγας. Τέλος δημιουργήσαμε τα δικά μας έργα τέχνης σχετικά με ένα βασικό δικαίωμα του ανθρώπου.

 

Ε΄ τάξη

Τίτλος: « η πολιτιστική κληρονομιά μέσα από την τρισδιάστατη εκτύπωση»

   Οι μαθητές της Ε τάξης προσέγγισαν την πολιτιστική κληρονομιά και της χώρας μας αλλά και την παγκόσμια μελετώντας σπουδαία μνημεία. Η τεχνολογία της τρισδιάστατης εκτύπωσης τους βοήθησε να οπτικοποιήσουν τα μνημεία αυτά και να καταλάβουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους ενώ παράλληλα έμαθαν να χειρίζονται τόσο τους τρισδιάστατου εκτυπωτές όσο και λογισμικό πρόγραμμα σχεδίασης τρισδιάστατων αντικειμένων. Ο κύκλος αυτός ενθουσίασε τους μαθητές και οι δεξιότητες που ανέπτυξαν τόσο τεχνολογικά όσο και δημιουργικά θα τους βοηθήσουν στο μέλλον. Ο συνδυασμός δύο φαινομενικά ασύνδετων θεμάτων έκανε τα παιδιά να αντιληφθούν ότι η τεχνολογία είναι ένα σπουδαίο εργαλείο που μπορεί να φανεί χρήσιμο σε κάθε έκφανση του πολιτισμού, της καθημερινής ζωής και της εκπαίδευσης.

      ΣΤ ΄ΤΑΞΗ

3ος ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΔΕΞΙΟΤΗΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ : Ενδιαφέρομαι και ενεργώ

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ : Συμπερίληψη , αλληλοσεβασμός , διαφορετικότητα

    Στα πλαίσια του τρίτου εργαστηρίου δεξιοτήτων τα παιδιά μοιράζονται βιώματα και εμπειρίες , αναπτύσσουν δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης . Παρακολουθούν σχτικά βίντεο και ταινίες, συζήτούν και προβληματίζονται  για τα ανθρώπινα δικαιώματα.Παράλληλα στο πλαίσιο των δράσεων τα παιδιά προσπάθησαν μέσα από το παιχνίδι<< κι αν ήσουν εσύ>> να μπουν στη θέση των προσφύγων . Πραγματοποιήσαν περιήγηση σε προσφυγογειτονιές του νησιού και ακολούθησε έκθεση φωτογραφίας. Τέλος τα παιδιά προχώρησαν στην κατασκευή κόμικς αξιοποιώντας τις γνώσεις και εμπειρίες που αποκόμισαν από το παρόν σεμινάριο

 

 

4ο Εργαστήριο

 

Α΄ τάξη

     Α1 ΤΑΞΗ    ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ

Στα πλαίσια της του τελευταίου κύκλου των εργαστηρίων δεξιοτήτων με θέμα:

 STEM και εκπαιδευτική   ρομποτική  με τίτλο :

¨ Ι’ Μ NOT A ROBOT¨ «βουτήξαμε στα βαθιά»!

Κατασκευάσαμε τρισδιάστατες χελώνες από χαρτί και αφού τις ζωγραφίσαμε, ¨ντύσαμε¨  το καβούκι τους με πολύχρωμο υγρό νήμα χρησιμοποιώντας το 3dpen,ένα πενάκι για τρισδιάστατη σχεδίαση. Το πενάκι ¨πήρε φωτιά¨!

Κατασκευάσαμε και παίξαμε ένα οικολογικό παιχνίδι με τίτλο:¨ΣΩΣΤΕ ΤΗΝ ΚΑΡΡΥ!¨ εμπνευσμένο από τη γνωστή ναυμαχία , χρησιμοποιώντας τη φαντασία, τις γνώσεις και το bee bot ρομποτάκι που το μεταλλάξαμε σε χελώνα Καρέττα –Καρέττα! Πρώτη επαφή των παιδιών με τον προγραμματισμό ! Βρήκαμε λοιπόν ένα οικολογικό ρομπότ που επιβιώνει, ξεπερνάει τους κινδύνους , σώζει τα μικρά του, το είδος του και διδάσκει τον σεβασμό στη φύση !

Στο Α΄2, στα πλαίσια του τέταρτου εργαστηρίου δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με την ανακύκλωση αλλά με μία διαφορετική προσέγγιση, «Ανακυκλώνοντας με ρομπότ». Τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία της ανακύκλωσης, τη διαδικασία με την οποία ανακυκλώνονται τα διαφορετικά αντικείμενα και τη διάκριση των κάδων ανακύκλωσης.

Με αφορμή τα παραπάνω επισκεφτήκαμε δραστηριότητες που έλαβαν χώρα στην κεντρική πλατεία της Χίου από τη ΔΙΑΝΟΧ και παρακολούθησαν θεατρική παράσταση κουκλοθέατρο με θέμα τη σημασία του νερού.

 

Β΄ τάξη

   Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων, οι μαθητές της Β΄ τάξης υλοποίησαν το πρόγραμμα με τίτλο  <<Μεγαλώνοντας με αξίες …>> , το οποίο ανήκει στη θεματική ενότητα  <<Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη  >> . Στόχος του εργαστηρίου ήταν η απόκτηση δεξιοτήτων ζωής ,ο αλληλοσεβασμός και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η συνεργασία , η κοινωνική ευαισθησία και η κοινωνική ευθύνη .

   Γι΄ αυτό τον λόγο  ετοίμασαν ένα θεατρικό με τίτλο <<Με αγάπη και σωστή συνεργασία>>. Προσέγγισαν τις αξίες μέσα από τον διάλογο και το θεατρικό παιχνίδι. Επίσης, έφτιαξαν κολάζ και δημιούργησαν με τα 3D PEN  λέξεις όπως αγάπη , σεβασμός , ενσυναίσθηση….

Γ΄ τάξη

     Στα πλαίσια υλοποίησης του 4ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων, οι μαθητές και των δύο τμημάτων της Γ’ Τάξης ασχολήθηκαν με την τέταρτη θεματική Ενότητα ‘’Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία’’. Πιο συγκεκριμένα, ο τίτλος του προγράμματος ήταν << Γνωρίζω τα Επαγγέλματα >> και στόχος ήταν να αναπτύξουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν και να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και δημιουργικότητα.

     Οι μαθητές αρχικά, έφτιαξαν τον εννοιολογικό χάρτη των επαγγελμάτων στον πίνακα όπου κατέγραψαν όσα ήξεραν, καθώς και το Γενεαλογικό Δέντρο των επαγγελμάτων της οικογένειάς τους ,όπου συζήτησαν μεταξύ τους για το είδος  του καθενός και προβληματίστηκαν  για το πώς αυτά μας δίνουν χρήσιμες  πληροφορίες για  τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της κάθε εποχής.

      Στη συνέχεια, μέσα από διάφορα βιωματικά παιχνίδια και συμπληρώνοντας  αντιπροσωπευτικά  φύλλα εργασίας, τα ίδια τα παιδιά έμαθαν  να περιγράφουν το αγαπημένο τους επάγγελμα, να επιχειρηματολογούν, να αναζητούν εικόνες στο διαδίκτυο με διάφορα επαγγέλματα που έκαναν παλιά οι πρόγονοί μας . Ακόμα  προβληματίστηκαν  γιατί κάποια από αυτά έχουν εξαφανιστεί στη σημερινή κοινωνία μας και με ποια κριτήρια εκείνοι θα επέλεγαν το επάγγελμα που θα κάνουν στο μέλλον. Επίσης, έμαθαν να συντάσσουν ένα μικρό δομημένο κείμενο για το τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν και με πολλή  χαρά παρουσίαζαν την ατομική τους εργασία στην ομάδα.

     Τέλος ,τα παιδιά ενθουσιάστηκαν πολύ με την εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποιήσαμε στο Λαογραφικό Μουσείο της Καλλιμασιάς, όπου τους υποδέχθηκε με πολύ μεγάλη χαρά ο εμπνευστής και ιδρυτής του Μουσείου, κύριος Γιάννης Κολλιάρος .Τους ξενάγησε στον χώρο και ‘’ταξίδεψαν ‘’μαζί του στο παρελθόν, ανακαλύπτοντας τα παλιά επαγγέλματα και γνωρίζοντας τα διάφορα εργαλεία που χρησιμοποιούσε ο κάθε επαγγελματίας μέσα  σε προσομοιωμένο  χώρο.

Δ΄ τάξη

Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων με τίτλο : «Μεταμορφώσεις γεωμετρικών σχημάτων και στερεών»  οι μαθητές της Δ΄ τάξης ήρθαν σε επαφή με τα γεωμετρικά σχήματα και στερεά μέσω των μαθηματικών και της τέχνης. Κατασκεύασαν τα δικά τους εικαστικά έργα με γεωμετρικά μοτίβα, έφτιαξαν στερεά με πλαστελίνη και οδοντογλυφίδες, δημιούργησαν στερεά με αναπτύγματα από χαρτόνι, σχεδίασαν γεωμετρικά σχήματα και προσπάθησαν να τα εντοπίσουν με τη ρομποτική μελισσούλα (beebot)  και τέλος χρησιμοποίησαν το 3d pen με το οποίο ζωγράφισαν γεωμετρικά σχήματα. 

Ε΄ τάξη

4ος κύκλος εργαστηρίου δεξιοτήτων: προστασία του πολίτη

Τίτλος : «προσέχουμε σαν τα μάτια μας»

Τάξη: Ε Δημοτικού   Οι μαθητές σε αυτόν  τον κύκλο έμαθαν για τα φαινόμενα που μπορούν να προκαλέσουν φυσικές καταστροφές , όπως ο σεισμός, η πλημμύρα, το ηφαίστειο, την πυρκαγιά κ.α. Επεξεργάστηκαν πληροφορίες για τα φαινόμενα αυτά και μελέτησαν τα αίτια που τις προκαλούν. Επίσης, κάναμε μοντέλα ηφαιστείων και του πλανήτη με τις τεκτονικές πλάκες. Ακόμη είπαμε για τους τρόπους που μπορούμε να προστατευτούμε από τα φαινόμενα αυτά αντιδρώντας με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Τέλος, έγινε πρόβα σεισμού στην τάξη και οι μαθητές ανταποκρίθηκαν πολύ καλά! Έτσι, έμαθαν ότι η ασφάλειά μας είναι πάνω απ’ όλα.

Στ΄ τάξη